Hur påverkas lärosäten av en förändrad geopolitisk kontext?
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds universitet Ekonomisk-historiska institutionen |
Bidrag från Vinnova | 349 989 kronor |
Projektets löptid | december 2023 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Globala samarbete särskilda insatser 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Rapporten bidrar till en bättre förståelse för hur svenska lärosäten påverkas av en förändrad geopolitisk kontext. Den utgör ett oberoende kunskapsunderlag för diskussioner och dialog kring frågan. Den bidrar också till bättre, konkreta och konstruktiva förhållningssätt för hur lärosäten, forskare, myndigheter och regeringen kan hantera ansvarsfull internationalisering.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet bidrar till att Sverige kan utveckla proaktiva, kunskapsbaserade och effektiva förhållningssätt för hur svenska lärosäten skall hantera en förändrad geopolitisk kontext och hur myndigheter och regeringen kan stödja lärosäten i denna frågan.
Upplägg och genomförande
Vi genomförde ett antal intervjuer med nyckelaktörer och experter. Vi genomförde några workshops med relevanta aktörer där vi hämtade in deras syn på frågan och presenterade våra preliminära resultat för att inhämta synpunkter. Analysen kommer att publiceras av Vinnova som ett oberoende kunskapsunderlag i en fråga av hög aktualitet för lärosäten, forskare, finansiera och regeringen.