Hälsofrämjande budskap till seniorer
Diarienummer | |
Koordinator | Ideella föreningen Skånes Livsmedelsakademi med firma Skånes Livsmedelsakademi - Skånes Livsmedelsakademi |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - september 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Ett nytt recept för matsystemet - Katalyserande insatser för systeminnovation |
Ansökningsomgång | Ett nytt recept för matsystemet - Utvecklade prototyper för ett hållbart och hälsosamt matsystem |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi har undersökt vilken typ av budskap och kommunikationssätt som är effektivast för att kommunicera hälsobudskap till seniorer. Vi har testat fyra olika typer av kommunikationssätt och undersökt seniorers inställning till kommunikationssätten, samt vad som genererar konkreta handlingar. Vi har nått ca 40 000 seniorer och resultatet var relativt tydligt. Utifrån testen har vi identifierat framgångsfaktorer för kommunikation av hälsobudskap till seniorer, samt tillgängliggjort våra resultat, lärdomar och rekommendationer för alla intressenter genom våra olika kanaler.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten och insikterna från prototypen var tydliga och har samlats i form av framgångsfaktorer och rekommendationer, vilka finns tillgängliga för alla intressenter via bl.a. PUSHs hemsida. Intresset för prototypen har varit stort under arbetets gång och vi förväntar oss därför att insikterna och rekommendationerna nu kommer kunna inkorporeras i olika relevanta verksamheters arbete, så som kommuner och myndigheter. Effekten av detta bör vara en ökad effektivitet kring kommunikation av hälsobudskap, vilket på sikt bör leda till en friskare befolkning.
Upplägg och genomförande
Projektet undersökte seniorers behov och önskemål kopplat till kommunikation av hälsobudskap, samt hur olika kommunikationssätt kring seniorers proteinbehov kan generera konkreta handlingar. Testningen genomfördes genom både kvalitativa och kvantitativa metoder, där 40 000 seniorer nåddes genom en kombination av A/B-test på Facebook, enkät, djupintervjuer, hälsomässor samt föreläsning. Projektet var upplagt i 6 arbetspaket där tyngdpunkter har lagts på de två arbetspaketen Analys och planering, samt Prototyptestning.