Global kommersialisering av digitala affärsmodellsinnovationer i industriella ekosystem
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 4 291 069 kronor |
Projektets löptid | mars 2019 - februari 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har fokuserat på global kommersialisering av digital affärsmodellsinnovation (DBMI) i industriella ekosystem genom att säkerställa ökad kunskap om samarbete och anpassning av DBMI i globala industriella ekosystem. Mer specifikt var projektets mål att utveckla förmågan hos svenska leverantörer och deras globala ekosystempartners att kommersialisera DBMI mot globala marknader.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har utvecklat en roadmap för global utbyggnad av DBMI och kunskapsspridning till ekosystemaktörer, akademi och samhälle globalt. Partnerföretag har fått stöd i att anpassa DBMI och utveckla globala ekosystempartnerkapacitet för kommersialisering av affärsmodeller till globala marknader. Projektet har resulterat i många akademiska och praktikerartiklar. Vi har också hållit många workshops med partnerföretag och företag utanför projektet.
Upplägg och genomförande
Projektkonsortiet har inkluderat akademiker från Luleå tekniska universitet, tre svenska leverantörer (Komatsu Forest, Volvo CE och Sandvik), deras digitaliseringspartners (t.ex. Newtrax, IBM) samt fem leveranspartners från globala marknader som Indien, Tyskland och Australien. Ett centralt fokus har varit att bedöma beredskapen för global kommersialisering för DBMI, utveckla ekosystemaktörers kapacitet för kommersialisering och utveckla en färdplan för globalt DBMI-implementeringsstöd.