Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Global kommersialisering av digitala affärsmodellsinnovationer i industriella ekosystem

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle
Bidrag från Vinnova 4 291 069 kronor
Projektets löptid mars 2019 - februari 2021
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har fokuserat på global kommersialisering av digital affärsmodellsinnovation (DBMI) i industriella ekosystem genom att säkerställa ökad kunskap om samarbete och anpassning av DBMI i globala industriella ekosystem. Mer specifikt var projektets mål att utveckla förmågan hos svenska leverantörer och deras globala ekosystempartners att kommersialisera DBMI mot globala marknader.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har utvecklat en roadmap för global utbyggnad av DBMI och kunskapsspridning till ekosystemaktörer, akademi och samhälle globalt. Partnerföretag har fått stöd i att anpassa DBMI och utveckla globala ekosystempartnerkapacitet för kommersialisering av affärsmodeller till globala marknader. Projektet har resulterat i många akademiska och praktikerartiklar. Vi har också hållit många workshops med partnerföretag och företag utanför projektet.

Upplägg och genomförande

Projektkonsortiet har inkluderat akademiker från Luleå tekniska universitet, tre svenska leverantörer (Komatsu Forest, Volvo CE och Sandvik), deras digitaliseringspartners (t.ex. Newtrax, IBM) samt fem leveranspartners från globala marknader som Indien, Tyskland och Australien. Ett centralt fokus har varit att bedöma beredskapen för global kommersialisering för DBMI, utveckla ekosystemaktörers kapacitet för kommersialisering och utveckla en färdplan för globalt DBMI-implementeringsstöd.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 16 april 2021

Diarienummer 2018-05295