Gen(us)vägar för hållbar tillväxt. Spridning av forskningsresultat
Diarienummer | |
Koordinator | Fiber Optic Valley AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | december 2011 - november 2012 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Boken innebär en möjlighet att sprida sex års målmedvetet forskningsarbete. Syftet med boken är att erbjuda målgruppen en väl dokumenterad kunskap vad gäller resultaten utifrån forskning, teori, metoder och praktiska erfarenheter från ett förändringsarbete på organisatorisk nivå. Boken är ett mycket viktigt verktyg i kommersialiseringsprocessen kring forskningsresultaten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i boken Genusmedvetet ledarskap resan från ickefråga till tillväxtfråga. Boken ges ut genom Liber förlag och får på så vis önskvärd spridning mot både företag, offentlighet och akademi. Projektet har även resulterat i två evenemang i samband med boklanseringen. Vid dessa tillfällen har deltagande företag medverkatoch blivit intervjuade om sitt förändringsarbete. Projektet har även resulterat i webbplatsen www.genusmedvetetledarskap.se samt närvaro på Facebook och Twitter. Som ett resultat av boken stärker även Fiber Optic Valley sitt varumärke.
Upplägg och genomförande
Samtliga medförfattare har skrivit sina kapitel utifrån specifika ansvarsområden. Boken har både en vetenskaplig del som fokuserar på forskningsresultaten och en del som fokuserar på metoder, praktiska exempel och intervjuer av deltagande chefer som berättar om konkreta resultat av förändringsarbetet. Boken skrevs under våren och sommaren 2012,och lanserades i november 2012. I samband med lanseringen gjordes flera kommunikationsaktiviteter som framtagande av webbplats, texter för nyhetsbrev, pressmeddelanden m.m.