Genomförande Mötesplats Food Valley of Bjuv
Diarienummer | |
Koordinator | Findus Sverige Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 337 500 kronor |
Projektets löptid | maj 2014 - oktober 2014 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att identifiera och utveckla produkter som idag ger ett bättre utbud av ´Mat för den åldrande befolkningen´, ´Mat för fysiskt aktiva ´, skolmåltider och sjukhusmat med gemensamt fokus på ´Smart och skräddarsydd mat för olika behov´. Produkter skall uppfylla de krav som målgrupp/målmatgäster och behovsidentifierare ställt och kan provas på en testmarknad där målgrupperna finns. Detta syfte har vi arbetat mot. Målen är uppfyllda genom fyra konkreta pilotprojektsansökningar skickats in och en måltidlösning för varje undergrupp har skapats .
Långsiktiga effekter som förväntas
Utfallet är fyra konkreta pilotprojekt. Deltagarna anser att de har lärt sig mycket under processen. Effekter är att nya samarbeten skapats genom en ´open innovation modell´ (CFB) , Ett nytt marknadsbolag finns i målbilden. Detta marknadsbolag skall fokus kring hälsa och mat specifikt motion/rörelse och mat/måltider vilket är ett helt nytt område. Effekter är samverkan mellan entreprenörer; nya organisationer och verksamheter skall sälja gemensamma produkter
Upplägg och genomförande
Vi har använt Creative Food Business affärs- och innovationsprocessen där företag och deltagare arbetar enligt open innovation dvs man skapar innovationer tillsammans , utanför den egna organisationen, och stöttar varandra i innovations- och idégenereringsprocessen.