Förstudie kring förbättrad cirkularitet av lastbilshytter (CIRCAB)
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för Produktionsutveckling |
Bidrag från Vinnova | 397 727 kronor |
Projektets löptid | december 2024 - september 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - hösten 2024 |
Syfte och mål
Övergången till en cirkulär ekonomi (CE) är nödvändig för att hantera resursbrist och miljöpåverkan. För att uppnå cirkularitet krävs en betydande ökning av återanvändning och återtillverkning. För att möta detta behov fokuserar CIRCAB-projektet på att undersöka möjligheterna att förbättra cirkulariteten för lastbilshytter genom att skapa ett ekosystem med partners i värdekedjan för att optimera materialhanteringen i varje skede.
Förväntade effekter och resultat
För närvarande återanvänds eller renoveras mindre än 1 % av hytterna. 60 % av hyttens massa består av metall som återvinns som lågkvalitetsmetall. Resten ca 40% som består mest av plats och elektroniska komponenter förbränns eller deponeras. Eftersom hytter utgör 25 % av en lastbils värde, kan förbättrad cirkularitet erbjuda stora ekonomiska och miljömässiga fördelar, särskilt inom Europas demonteringsindustri värd ca 700 miljoner euro.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är indelat i fyra arbetspaket: projektledning, definiering av projektets baslinje, identifiering av förbättringsbehov och analys av effekter. De centrala aktörerna består av både interna och externa parter i värdekedjan, inklusive fem associerade partners: AQ Plast AB (Tier 1-leverantör), Scania Sverige AB (verkstad och demonterare), Van Werven AB (återvinnare) och Reelab AB (materialkompounder). Tillsammans med KTH och Scania täcker dessa aktörer hela värdekedjan för projektet.