Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förstudie för storskalig behovsstyrd kollektivtrafik för ett ökat resande

Diarienummer
Koordinator Nobina Sverige AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid mars 2023 - september 2023
Status Avslutat
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - hösten 2022
Slutrapport 2023-00041svenska.pdf (pdf, 1229 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

I denna förstudie undersöks hur Linköping stad kan implementera on-demand i större skala. Studien kommer presentera olika förslag på hur storskalig on demand kan implementeras samt simuleringar för hur lösningen ser ut och uppskattat resande. Målen för projektet är 1. Öka det kollektiva resandet genom högre tillgänglighet 2. Ekonomisk balans för kollektivtrafiken 3. Möjliggöra för snabbare implementation och större effekt vid storskaliga on-demand lösningar för kollektivtrafiken

Långsiktiga effekter som förväntas

Förstudien resulterade i fem scenarion som tagits fram som potentiellt lämpliga alternativ för storskalig implementation av on demand. De scenarion som tagits fram och simulerats är 1) Seniortransporter 2) Resor med höga restidkvoter 3) Första och sista kilometern 4) Ersätta linjelagd trafik på natten 5) Kombinera scenario 1 och 2. Samtliga scenarion har simulerats för att bland annat förstå antalet resenärer och fordonsbehov. De scenarion som visar störst potential för högt resande är Scenario 4, men scenario 2 och 3 visar även god potential för högt resande samt god effektivitet.

Upplägg och genomförande

Vi har använt oss av Spare Labs simuleringsverktyg ”Realize” för att simulera effekterna av en storskalig implementation av on demand. Verktygets simuleringar baseras på ett antal datapunkter, till exempel befolkning, befolkningstäthet och restidkvoter, men varierar beroende på scenario. Vidare gör vi bedömningar av vilken adoptionsgrad varje scenario kommer ha samt tjänstens effektivitet baserat på typ av lösning. Samtliga scenarion har simulerats utifrån följande parametrar: förväntat resande, behov av fordon, fordonstimmar, effektivitet, väntetid, samåkningsgrad.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 december 2023

Diarienummer 2023-00041