Forskning inom operatörslös körning med autonoma bussar (FOKA)
Diarienummer | |
Koordinator | Nobina Technology AB - NOBINA SVERIGE AB, SOLNA |
Bidrag från Vinnova | 5 774 950 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Ansökningsomgång | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI - december 2020 |
Slutrapport | 2020-05146svenska.pdf (pdf, 642 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projekt FOKA utforskade integrationen av autonoma bussar i svensk kollektivtrafik med mål att minska miljöpåverkan, förbättra trafiksäkerhet och främja teknik. Resultaten inkluderade tekniska framsteg och lagstiftningsinsikter, samt prototyper för förarlös körning från ett kontrollcenter. Projektet främjade samarbete mellan organisationer och delning av kunskap. Dess resultat har stor påverkan på framtida utveckling inom området.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projekt FOKA har bidragit med resultat som främjar integreringen av autonoma fordon i kollektivtrafik. Det inkluderar ökad kunskap om teknik, lagar, användarupplevelser, förbättring av fordonens drift, utveckling av ett kontrollcenter med övervakning och supportfunktioner, samt tester med förarlösa fordon.
Upplägg och genomförande
Projektets huvudfråga har varit hur förarlösa fordon kan förbättra kollektivtrafikens attraktionskraft, hållbarhet och främja delat resande. Denna fråga delas in i underfrågor som rör lagstiftning, användarupplevelse, kommunikation, teknik, kontrollcenter och dataanvändning. Projektet använde en agil metodik, testade lösningar i testmiljö och i verklig drift, och involverade resenärer genom workshops, intervjuer och samtal.