Fördjupad utvärdering MaaSpilot UbiGo Stockholm (Eccentric)
Diarienummer | |
Koordinator | STOCKHOLMS KOMMUN - Miljöförvaltningen |
Bidrag från Vinnova | 302 673 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte är att undersöka mål och drivkrafter hos UbiGo kunder att testa Maas-tjänsten och att försöka mäta resp värdera hur tjänsten påverkar kundernas resvanor. Projektet har kartlagt vad som utmärker de första kunderna i Maas-tjänsten UbiGo Stockholm. Vidare har kundernas förväntningar på, och upplevelser av den nya tjänsten undersökts. Det bör betonas att projektet har undersökt just de allra första kunderna i en helt ny tjänst. Ett femtiotal personer, knappt hälften av UbiGos tidiga kunder, deltog i utvärderingen. Resultaten ska tolkas försiktigt pga litet underlag.
Långsiktiga effekter som förväntas
Ett femtiotal personer, knappt hälften av UbiGos tidiga kunder, deltog i utvärderingen. Resultaten ska tolkas försiktigt pga litet underlag. Den typiske tidige UbiGokunden: är högutbildad, välbetald man i arbetsför ålder (30- 64 år) utan barn i hushållet. bryr sig mindre om att äga det som de använder är positivt inställd till att använda delningstjänster. har körkort i högre utsträckning än andra saknar permanent tillgång till bil. hushållets transportkostnader är relativt höga. Nyfikenhet var det viktigaste skälet till att testa UbiGo
Upplägg och genomförande
Utvärderingen har använt en app för insamling av resedata samt i denna även bett kunderna besvara en rad enkätfrågor. Pga låg anslutning till UbiGo initialt har bara ca 50 personer deltagit (vilket otsvarar ca 50% av alla UbiGo kunder), Svarsfrekvensen på enkäterna får därför anses rel god, medan insamling av data fungerade sämre. En möjlig förklaring är att kunderna var riktiga kunder som ville använda UbiGo, inte medverka i insamling av resdata.