Förbättrad säkerhet för automatiserade elfordon genom Motion-by-Wire
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Elektroteknik |
Bidrag från Vinnova | 6 500 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2025 - augusti 2029 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
Målet med detta projekt är att förbättra trafiksäkerheten för automatiserade elfordon, personbilar och lastbilar, genom att utforma och implementera ett omfattande MBW-system (Motion-by-Wire) som integrerar individuella hjulmotorer, bromsning och styrning genom by-wire-teknologi. Detta projekt syftar till att utveckla avancerade fordonsstyrningsalgoritmer som optimerar autonom körning och samordning av MBW-ställdon, vilket förbättrar fordonssäkerheten i realtid.
Förväntade effekter och resultat
Projektet kommer att resultera i ett validerat motion-by-wire-styrsystem för autonoma elfordon av nivå 4, som kommer att demonstreras på Volvos prototyper. Förväntade effekter inkluderar förbättrad trafiksäkerhet genom robust rörelseplanering i realtid, förbättrad aktuatorkoordinering och feloperativ kapacitet, vilket möjliggör säker drift även vid fel i X-by-wire-systemet.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att utveckla och integrera avancerade styralgoritmer för samordnad drift av hjulmotorer, broms- och styrsystem med elektronisk styrning. En högupplöst fordonsmodell baserad på empiriska data kommer att ligga till grund för konstruktion och simulering av styrsystemet. Prototyptester utförs på en Volvo-personbil med hjulmotorer och en Volvo-lastbil med motorer nära hjulen, för att validera prestanda, säkerhet och funktionssäkerhet under realistiska kör- och felscenarier.