Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förbättrad säkerhet för automatiserade elfordon genom Motion-by-Wire

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Elektroteknik
Bidrag från Vinnova 6 500 000 kronor
Projektets löptid augusti 2025 - augusti 2029
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2025

Syfte och mål

Målet med detta projekt är att förbättra trafiksäkerheten för automatiserade elfordon, personbilar och lastbilar, genom att utforma och implementera ett omfattande MBW-system (Motion-by-Wire) som integrerar individuella hjulmotorer, bromsning och styrning genom by-wire-teknologi. Detta projekt syftar till att utveckla avancerade fordonsstyrningsalgoritmer som optimerar autonom körning och samordning av MBW-ställdon, vilket förbättrar fordonssäkerheten i realtid.

Förväntade effekter och resultat

Projektet kommer att resultera i ett validerat motion-by-wire-styrsystem för autonoma elfordon av nivå 4, som kommer att demonstreras på Volvos prototyper. Förväntade effekter inkluderar förbättrad trafiksäkerhet genom robust rörelseplanering i realtid, förbättrad aktuatorkoordinering och feloperativ kapacitet, vilket möjliggör säker drift även vid fel i X-by-wire-systemet.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet kommer att utveckla och integrera avancerade styralgoritmer för samordnad drift av hjulmotorer, broms- och styrsystem med elektronisk styrning. En högupplöst fordonsmodell baserad på empiriska data kommer att ligga till grund för konstruktion och simulering av styrsystemet. Prototyptester utförs på en Volvo-personbil med hjulmotorer och en Volvo-lastbil med motorer nära hjulen, för att validera prestanda, säkerhet och funktionssäkerhet under realistiska kör- och felscenarier.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 augusti 2025

Diarienummer 2025-00838