Flygmotorintegration av värmeväxlare
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 3 833 333 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - maj 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 3 |
Syfte och mål
Projektet "Flygmotorintegration av Värmeväxlare", INTEHEX, avser att utveckla och prova kompakta och effektiva geometrier för att integrera värmeväxlare för megawatt-effekter i civila och militära flygmotorer. En metod för invers aerodynamisk design kommer att utvecklas för att ge nära optimala geometrier med syfte att minska tryckfall och volym för installation, vilket ska ge låg bränsleförbrukning och vikt för motorn.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ska utveckla designmetoder för flödeskanaler som kan användas i kommande forskningsprojekt för energieffektiva motorer med värmeväxlare som förvärmer kryogena bränslen, kyler elektriska system, mellankyler kompressorluft, förångar vatten för insprutning i brännkammare eller kondenserar vatten ur avgaserna. Detta ska ge en bättre bild av vilka tekniska innovationer som är realistiska för nästa generations motorer.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att studera tre aspekter av värmeväxlarintegration i flygmotorer. 1) Att kvantifiera hur värmeväxlare påverkar strömningen i inloppskanalen till denna. 2.) Att teoretiskt och experimentellt undersöka passiva och aktiva system för att undvika instabiliteter under hastighetsreduktionen i flödeskanalen. 3) Att undersöka prestandan och flödesstabiliteten för innovativa motorkonfigurationer för civila och militära tillämpningar.