Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Flygmotorintegration av värmeväxlare

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 3 833 333 kronor
Projektets löptid maj 2025 - maj 2028
Status Pågående
Utlysning NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation
Ansökningsomgång Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 3

Syfte och mål

Projektet "Flygmotorintegration av Värmeväxlare", INTEHEX, avser att utveckla och prova kompakta och effektiva geometrier för att integrera värmeväxlare för megawatt-effekter i civila och militära flygmotorer. En metod för invers aerodynamisk design kommer att utvecklas för att ge nära optimala geometrier med syfte att minska tryckfall och volym för installation, vilket ska ge låg bränsleförbrukning och vikt för motorn.

Förväntade effekter och resultat

Projektet ska utveckla designmetoder för flödeskanaler som kan användas i kommande forskningsprojekt för energieffektiva motorer med värmeväxlare som förvärmer kryogena bränslen, kyler elektriska system, mellankyler kompressorluft, förångar vatten för insprutning i brännkammare eller kondenserar vatten ur avgaserna. Detta ska ge en bättre bild av vilka tekniska innovationer som är realistiska för nästa generations motorer.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet kommer att studera tre aspekter av värmeväxlarintegration i flygmotorer. 1) Att kvantifiera hur värmeväxlare påverkar strömningen i inloppskanalen till denna. 2.) Att teoretiskt och experimentellt undersöka passiva och aktiva system för att undvika instabiliteter under hastighetsreduktionen i flödeskanalen. 3) Att undersöka prestandan och flödesstabiliteten för innovativa motorkonfigurationer för civila och militära tillämpningar.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juni 2025

Diarienummer 2025-00456