EPEM - Motorprestanda och energihantering för motorinstallation med stora kraftuttag
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics |
Bidrag från Vinnova | 6 750 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2020 - augusti 2023 |
Status | Pågående |
Viktiga resultat som projektet gav
Militära flygfarkoster genomgår ett snabbt teknikskifte där det elektriska elbehovet ständigt ökar. En modern motorintegration måste vara utformad för att möta såväl ett stort kontinuerligt effektbehov som snabba variationer i effektuttag. Projektet har studerat hur ett ökat effektuttag i form av elkraft, statiskt och dynamiskt, påverkar motorprestanda samt hur motor och flygplanssystem kan utformas för att optimera flygplanets prestanda och energieffektivitet och att med via riggtest utvärdera en generator integrerad i en turbofläktmotor.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har gett svensk industri och akademi en ökad förståelse för hur kravet på ett kraftigt höjt elektriskt effektuttag påverkar turbofläktmotor med ett lågt by-pass förhållande, en typisk motor i ett jaktflygplan, och metoder för att designa ett robustare system. Dessutom har projektet stärkt samarbetet mellan Sveriges ledande företag inom flyg (Saab och GKN) och akademin i Sverige och Brasilien.
Upplägg och genomförande
Projektet resulterade i tre publikationer, två egna och ett som medförfattare, ett konfernsbidrag och en licentiatsuppsats med ett system för att simulera höga effektuttag i olika delar av flygenveloppen och vid olika motorpådrag som fokus. Via simuleringar studerades påverkan på motorn när effekten togs från hög- ,lågtrycksroten eller en kombination och i ett riggtest studerades en generator direkt monterad på motoraxeln.