Engine Performance and Energy Management for engines with large power off-take EPEM
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 1 259 291 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - augusti 2024 |
Status | Pågående |
Syfte och mål
Projektet syftar till att undersöka hur stora effektuttag påverkar prestandan för en turbofläktmotor med lågt bypassförhållande. Inom projektet kommer effektuttag från högtrycks- och lågtrycksrotorn att utvärderas ur ett motor- och flygplansprestandaperspektiv. Projektet är en fortsätting av IFFP projektet EPEM och genomförs i samarbete mellan Saab och Chalmers.
Förväntade effekter och resultat
Det inom EPEM framtagna verktyget för analys av flygprestanda möjliggör fortsatta och fördjupade studier av hur stora effektuttag påverkar flygplanets prestanda i olika delar av ett uppdrag, t ex bränsleförbrukning. Verktyget kommer att utnyttjas för mer detaljerade studier av konventionella motorer och alternativa motorkoncept, t ex motorer med variabel cykel. Under projektet kommer det etablerade forskningssamarbetet med University of Sao Paolo att vidare utvecklas även om de inte är en formell del av projektet.
Planerat upplägg och genomförande
Den utvecklade flygplansprestandamodellen möjliggör mer långtgående analyser än vad som har genomförts hittills. Exempelvis kan ett uppdrag simuleras flera gånger, med varierande effektuttag från lågtrycks- och högtrycksaxeln. Efter en inledande utvärdering kommer ett antal koncept att implementeras i Chalmers motorprestandaverktyg (GESTPAN) för vidare detaljerad analys.