En studie av metoder som syftar till att stödja en användardriven digital transformation i komplexa sociala system.
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Enheten för Integrerad Produktutveckling |
Bidrag från Vinnova | 1 969 177 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - april 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga |
Ansökningsomgång | Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga, 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande syftet med studien är att bidra till hållbar utveckling, inte minst när det gäller implementeringen av digitala lösningar, inom hälso- och sjukvårdssystemet. Ett av målen har varit att generera nya insikter kring patientprocesser, organisationskrav och medarbetarbehov. I projektet har vi även kombinerat och testat hur deltagarbaserade simuleringsspel och designinterventioner tillsammans kan stödja innovation och utveckling inom komplexa socio-tekniska system.
Långsiktiga effekter som förväntas
Studien pekar på flera hinder som försvårar utvecklingen av nya arbetsmetoder och digitala lösningar. Dessa innefattar målkonflikter både mellan organisationer och professioner, behovet av att granska tolkningen av lagar och styrmetoder såsom ersättningsmodeller och uppföljning. Dessutom identifierades förutsättningar för hur de kombinerade metoderna i projektet bäst kan stödja innovation och utveckling. Baserat på insikterna från projektet har ett antal områden för utveckling identifierats som lämpliga att ta vidare i samverkan mellan de olika huvudmännen.
Upplägg och genomförande
Användarcentrerade metoder och medarbetares aktiva deltagande i samskapa aktiviteter har varit avgörande för studiens resultat. Dessa aktiviteter inkluderar: - utbildning i tjänstedesignmetodik, - intervjuer genomförda av forskarna, - intervjuer och observationer av medarbetare genomförda i varandras organisationer, - gemensam analysworkshop inom arbetsgruppen, - workshop med simuleringsspel, - kreativ workshop med en fler medarbetare än arbetsgruppen med syftet att samskapa framtidsvisioner och identifiera hinder/möjliggörare för framtida utveckling.