Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

En hälsofrämjande skola för barn unga och vuxna i samverkan

Diarienummer
Koordinator Åre kommun - Åre kommun Barn- & utbildningskontoret
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid januari 2025 - september 2025
Status Pågående
Utlysning Impact Innovation SustainGov - Utlysningar
Ansökningsomgång Impact Innovation: Samverkan för främjande och förebyggande insatser inom SustainGov 2024

Syfte och mål

En av de stora samhällsutmaningarna idag är att skolan är en livsmiljö som verkar orsaka ohälsa för många barn, unga och vuxna. Innovation för att skapa en proaktiv och hälsofrämjande skolmiljö behöver engagera fler aktörer, framför allt på lokal nivå. Vårt syfte är att undersöka hur ett fullskaligt projekt kan förverkligas genom nya former för samverkan. Det övergripande projektmålet är ett handlingsprogram och ett ramverk för en hälsofrämjande skola för barn unga och vuxna i samverkan.

Förväntade effekter och resultat

Förväntat resultatet av genomförandestudien är en design för ett fullskaligt samverkansprojekt som omfattar flera skolor, i Åre kommun och andra kommuner samt en utvärdering av möjligheter och risker, styrkor och svagheter med projektet. Resultatet kommer att presenteras i form av en slutrapport, som även kommer att utgöra grunden för en ansökan om ett fullskaligt samverkansprojekt. En förväntad effekt av ett fullskaligt projekt är förbättrad hälsa bland barn, unga och vuxna i skolan.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet utgår från en systemanalytisk ansats. Vi genomför en kartläggning av orsaker till ohälsa i skolan och undersöker möjliga lösningar i samverkan. Vi identifierar nätverk för samverkan och analyserar vilka aktiviteter och aktörer som bör vara i fokus för ett framtida projekt. En litteraturstudie inom området planeras samt intervjuer och workshops med aktörer i Åre skola och Åre kommun. Vi inkluderar civilsamhället, ansvariga myndigheter, fler kommuner och forskare i dialogen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 maj 2025

Diarienummer 2024-03954