Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

EduXR: Svensk pedagogik möter amerikansk XR-teknik för framtidens lärande

Diarienummer
Koordinator Stellar Capacity AB
Bidrag från Vinnova 150 000 kronor
Projektets löptid oktober 2024 - januari 2025
Status Avslutat
Utlysning Framväxande tekniklösningar
Ansökningsomgång Innovativa samarbeten med USA inom XR - steg 1

Viktiga resultat som projektet gav

Målen uppfylldes. Vi etablerade strategiska partnerskap med amerikanska aktörer, bekräftat via LoIs, och identifierade potentiella kunder för XR-baserad utbildning. En strategisk plan för långsiktiga samarbeten inom XR-ledarskapsträning samt ett kunskapsramverk med ledande forskningsinstitut skapades. Detta möjliggör fas 2 i utvecklingen av en XR-baserad utbildningsprodukt. Genom samarbeten med ledande amerikanska aktörer kan vi utveckla och lansera en innovativ produkt på den globala marknaden.

Långsiktiga effekter som förväntas

Via projektet har vi etablerat samarbeten med relevanta amerikanska aktörer inom XR, vilket skapar en stabil grund för utveckling av innovativ ledarskapsträning. Detta har lett till möjligheter för en potentiell vidareutveckling av koncept och ramverk. Detta möjliggör skalning av nya digitala utbildningsmetoder och stärker vår position inom framtidens ledarskapsutbildning.

Upplägg och genomförande

Projektet omfattade tre faser. Förberedelserna innefattade identifiering av nyckelaktörer, mötesplanering och utveckling av XR-innehåll för moduler. Genomförandet bestod av USA-vistelse som fokuserade på nätverkande, företagsbesök och uppbyggande av samarbetsinitiativ. Efterarbetet inkluderade analys av insikter, framtagande av förslag för samarbeten samt skapandet av LoIs och en strategisk plan för långsiktiga partnerskap. Projektet tog mer arbetstid än beräknat men gav goda resultat.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 14 mars 2025

Diarienummer 2024-02149