Edaider för adaptiv undervisning i klassrummet likväl som för distansundervisning i och efter kristider
Diarienummer | |
Koordinator | EdAI Technologies AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2020 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer i krisens spår |
Ansökningsomgång | Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin |
Viktiga resultat som projektet gav
1) under pågående kris ta stöd av forskningsarbete och erfarenheter från lärare och elever för att fånga upp centrala behov som distanslösning bör adressera. 2) i EdAider utöka och implementera funktionalitet som möter dessa behov som testas av lärare och elever och som utvärderas på en vetenskaplig grund. 3) färdigställa och lansera en komplett plattform som är krisanpassad. EdAider används idag i flertalet skolor. Vi levererade en data-driven plattform som stödjer adaptiv lärande och undervisning i fysiska klassrum, likväl som för hybrid och distansundervisning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi levererade en data-driven plattform som stödjer adaptiv lärande och undervisning i fysiska klassrum, likväl som för hybrid och distansundervisning. Plattformen är anpassad för kriser samtidigt som den är en nästa-generations lärplattform för framtidens undervisning.
Upplägg och genomförande
Forskningstudier gjordes för att fånga upp befintliga arbetssätt och utmaningar som lärare upplever under krisen. Ett antal workshops hölls med lärare och elever för att fånga upp krav och önskemål. Lärare och elever var löpande med i den iterativa designprocessen Användningen av EdAider har utvärderats genom observationer, intervjuer med lärare och elever, samt genom fokusgrupp samtal med lärare.