ECSEL 2016 RIA MegaM@Rt2 MDH 1.0
Diarienummer | |
Koordinator | Mälardalens högskola - Akademin för innovation, design och teknik, Västerås |
Bidrag från Vinnova | 3 777 363 kronor |
Projektets löptid | april 2017 - mars 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | ECSEL |
Viktiga resultat som projektet gav
MegaM@Rt2 gav MDH möjligheten att utöka sitt samarbete med BT, VCE och europeiska partners. MDH kunde experimentera med nya metoder och verktyg för modellbaserad validering av tågstyrningssystemet samt variabilitetshantering av motorstyrsystemen på VCE. MDH kunde uppfylla detta i starkt samarbete med BT, VCE och andra europeiska partners som Smartesting (Frankrike). MDH arbetade med BT och VCE för att testa de nya metoderna och verktygen i deras användningsfallsscenarier.
Långsiktiga effekter som förväntas
Tillsammans med BT och VCE experimenterade MDH med nya verktyg för modellbaserad utveckling och validering av tågstyrningssystemet samt variabilitetshantering av motorns styrsystem. Dessa verktyg tillhandahölls antingen av konsortiet eller utvecklades av MDH. Verktygens utvärdering av BT´s och VCE´s användningsscenarier resulterade i förbättringar över utvecklings- och valideringsfaserna.
Upplägg och genomförande
MDH koordinerade projektet och var på det viset djupt involverad i projektets alla delar. Det svenska klustret deltog aktivt i projektet. Totalt 13 svenska klustermöten genomfördes under tre år, där projektresultaten presenterades. Detta förutom de europeiska plenarmötena som hölls två gånger om året. MDH-samarbete med bransch- och arbetspaketledare gick bra i hela projektet. Detta återspeglas i färdigställda leveranser. MDH kunde också validera flera verktygsprototyper på BT- och VCE-användningsscenarier.