E-drive Concept, EDC
Diarienummer | |
Koordinator | Autoinvent Transip AB |
Bidrag från Vinnova | 325 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2020 - februari 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer - enskilda projekt |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till framtagning av koncept för växelsystem med unika prestanda som är lämpligt att utveckla vidare till en komplett produkt med integrerad elmaskin. Konceptets prestanda uppstår genom kombinationen högpresterande stål från Ovako samt den patenterade tekniken Belix®, som balanserar kuggkrafterna internt i systemet. Konceptet kan vara grund för fortsatt utveckling av elektriska drivlinor anpassade till specifika fordon och vara möjligt att skala +/- mot aktuell effekt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Beräkningar och analyser visar att uppställda mål avseende dimensioner och vikt för konceptet innehölls. Övriga mål för egenskaper såsom verkningsgrad och NVH bedöms också vara uppfyllda. Växelsystemet är baserat på cylindriska kugghjul i mellanaxelutförande och anses mindre komplext i jämförelse med planetväxelsystem. Det ger bättre förutsättningar för en rationell tillverkning. Konceptets enkelhet i kombination med dess höga prestanda kan bidra till ökande andel fordonselektrifiering.
Upplägg och genomförande
Konceptet utvecklades med hjälp av systemanalys och beräkningar i GWJ Technologies mjukvara, dimensionerat efter lastkollektiv för ett fordon i A-klass storlek. ”Design For Manufacturing” har tillämpats vid utformning av kugghjul och axlar. Beredning för tillverkning av mellanaxel har utförts av Leax. Kommersiell elmaskin har valts med avseende på effekttäthet, varvtal och integrering med växellåda samt optimala totaldimensioner för konceptet. Differentiallösningen tillhandahölls av Winning BLW.