Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

E-drive Concept, EDC

Diarienummer
Koordinator Autoinvent Transip AB
Bidrag från Vinnova 325 000 kronor
Projektets löptid juli 2020 - februari 2021
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer - enskilda projekt

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syftar till framtagning av koncept för växelsystem med unika prestanda som är lämpligt att utveckla vidare till en komplett produkt med integrerad elmaskin. Konceptets prestanda uppstår genom kombinationen högpresterande stål från Ovako samt den patenterade tekniken Belix®, som balanserar kuggkrafterna internt i systemet. Konceptet kan vara grund för fortsatt utveckling av elektriska drivlinor anpassade till specifika fordon och vara möjligt att skala +/- mot aktuell effekt.

Långsiktiga effekter som förväntas

Beräkningar och analyser visar att uppställda mål avseende dimensioner och vikt för konceptet innehölls. Övriga mål för egenskaper såsom verkningsgrad och NVH bedöms också vara uppfyllda. Växelsystemet är baserat på cylindriska kugghjul i mellanaxelutförande och anses mindre komplext i jämförelse med planetväxelsystem. Det ger bättre förutsättningar för en rationell tillverkning. Konceptets enkelhet i kombination med dess höga prestanda kan bidra till ökande andel fordonselektrifiering.

Upplägg och genomförande

Konceptet utvecklades med hjälp av systemanalys och beräkningar i GWJ Technologies mjukvara, dimensionerat efter lastkollektiv för ett fordon i A-klass storlek. ”Design For Manufacturing” har tillämpats vid utformning av kugghjul och axlar. Beredning för tillverkning av mellanaxel har utförts av Leax. Kommersiell elmaskin har valts med avseende på effekttäthet, varvtal och integrering med växellåda samt optimala totaldimensioner för konceptet. Differentiallösningen tillhandahölls av Winning BLW.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 april 2021

Diarienummer 2020-02495