Driftinstruktion och saltmall för sopsaltning av cykelvägar
Diarienummer | |
Koordinator | Statens väg- och transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskingsinstitut |
Bidrag från Vinnova | 600 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2018 - oktober 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att ta fram driftinstruktioner för sopsaltning på cykelvägar genom att kombinera teoretisk kunskap insamlad i tidigare forskningsstudier med praktiska erfarenheter hos driftledare och förare. Driftinstruktionerna innefattar praktiska tips kring planering, förberedelser, tillämpning och uppföljning av metoden och en saltmall med rekommenderade saltdoser vid olika förhållanden. Ett mätinstrument utvecklats har också utvecklats som kan användas för att mäta mängden restsalt på vägytan även det salt som inte gått i lösning.
Långsiktiga effekter som förväntas
De framtagna driftinstruktionerna och saltmallen ökar möjligheten att arbeta preventivt vilken kan ge bättre slutresultat och minska mängden nattarbete, med billigare åtgärder och bättre arbetsmiljö som följd. Tips och råd kring uppföljning och den utvecklade saltbrädan för att mäta mängden restsalt, ger underlag för att fatta beslut om åtgärd eller inte. Det innebär att saltmängd och antal åtgärdstillfällen kan reduceras, vilket har potential att ge både en miljövinst och en ekonomisk fördel.
Upplägg och genomförande
Kunskap från tidigare projekt kring sopsaltning av cykelvägar har sammanfattats. Kompletterande information har samlats in genom fältmätningar, workshops med praktiker i branschen och ytterligare kontakter med driftansvariga, utförare, leverantörer och tillverkare. En studieresa till Danmark har genomförts med besök i Köpenhamns kommun, Odense kommun och hos spridartillverkaren Epoke samt möte med Vejdirektoratet och Teknologiskt Institut i Århus. En enkel restsaltmätare har utvecklats.