Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

DREEMER - Delade, regionala energi- och mobilitetsförsörjningssystem för effektivt resursutnyttjande

Diarienummer
Koordinator Lindholmen Science Park AB
Bidrag från Vinnova 6 362 500 kronor
Projektets löptid oktober 2022 - december 2025
Status Pågående
Utlysning Transport- och mobilitetstjänster - FFI

Syfte och mål

Det övergripande syftet för DREEMER är att utforska och analysera möjligheter till lokala systemupplägg för delad effektiv effekt- och energitillförsel till olika transportslag för att underlätta omställningen till ett elektrifierat transportsystem. Specifika mål är att identifiera generella möjligheter till delad lokal laddning, beskriva och utveckla digital systemarkitektur, analysera kostnads- och miljöeffekter, systematiskt kartlägga energi- och effektbehov, samt förbereda en större systemdemonstration för test och vidare kunskapsuppbyggnad.

Förväntade effekter och resultat

DREEMER förväntas bidra till att öka förutsättningarna för delad lokal effektförsörjning för elektriska bussar och andra transportslag. Elektrifieringens effekt på rollfördelning och upphandling i samhällsnyttiga sektorer undersöks. Energi- och effektbehov för olika geografier och scenarier analyseras och olika åtgärder för att möta behovet identifieras. Nya koncept för digital systemarkitektur för delad laddning föreslås. Delning av laddinfrastruktur möjliggörs bland annat genom att predikteringsmetod för fordonets laddbehov samt laddtjänstkoncept utvecklas.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat i 2 vertikala (V) och 4 horisontella (H) arbetspaket med ett iterativt arbetssätt och interaktion däremellan. I V1 utreds stadens utmaningar och möjligheter med elektrifieringen och V2 har ett fordonsfokus kopplat till energiprediktion och delad laddning. De horisontella AP kommer gemensamt analysera framtida el- och effektbehov (H1), systemutveckling för kopplad digital infrastruktur (H2), samt affärsmodells-, policy-, regelverks- och ägandefrågor (H3). Projektledning och kommunikation sker i H4.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 november 2022

Diarienummer 2022-01633

Statistik för sidan