Djupstudier av trafikolyckor för förbättrad skadeprediktionsverktyg med koppling till förarbeteende
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för Medicinsk teknik och hälsosystem |
Bidrag från Vinnova | 2 944 605 kronor |
Projektets löptid | september 2020 - mars 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Bilateral utlysning med Kina |
Ansökningsomgång | Samarbete med Kina för forskning, utveckling och innovation inom life science, trafiksäkerhet och tillämpad IKT |
Viktiga resultat som projektet gav
Detta projekt uppnådde de avsedda målen att öka trafiksäkerheten genom bilateralt samarbete. Nyckelresultat inkluderar det svenska teamets utveckling av ett innovativt skadebedömningsverktyg med hjälp av HBM, insamling av CIDAS-Bio-databasen och nya effektiva tekniker för fallspecifika och personliga HBM-olycksrekonstruktioner. Dessa arbeten har stött kinesiska partners i att etablera en plattform för förarbeteendeinterventioner och optimera konstruktioner av vägsäkerhetsanläggningar. Samarbetet mellan teamen har bidragit trafiksäkerheten i båda länderna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet levererade ett innovativt skadebedömningsverktyg, såväl som nya och effektiva tekniker för olycksfallsrekonstruktion och bildregistreringsbaserad HBM-personalisering, en halvautomatiserad process för att generera fordonsspecifik modeller, en rekonstruktionspipeline och en ny och förbättrad olycksdatabas, CIDAS-Bio, lämplig för biomekanisk rekonstruktion. De industriella partnerna förväntas implementera de innovativa verktygen för forskningsaktiviteter inom de kommande tre månaderna och för utvecklingsaktiviteter inom de kommande sex månaderna.
Upplägg och genomförande
Projektet var uppdelat i fyra samarbetspaket: fallinsamling och dataanalys, utveckling av skaderiskfunktioner, förarbeteenden och trafiksäkerhetsanläggningar, industriella tillämpningar. Att använda toppmoderna HBM och CIDAS-Bio-databasen som inkluderade övervakningsvideor och medicinska journaler var avgörande för att ta fram tillförlitliga olycksrekonstruktioner och skadespecifika riskfunktioner. Utmaningar i datainsamling och rekonstruktionsnoggrannhet åtgärdades genom att utveckla nya tekniker och genom samarbete mellan svenska och kinesiska team.