Distansrådgivning till livsmedelsproducenter med hjälp av bildigenkänning och AI
Diarienummer | |
Koordinator | HS Hushållningssällskapens Service AB |
Bidrag från Vinnova | 940 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2020 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer i krisens spår |
Ansökningsomgång | Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin |
Viktiga resultat som projektet gav
Genom vår innovation har vi lagt grunden till att rådgivningen kan genomföras med stöd av KLARA ai för ett minskat antal fysiska möten. Samtidigt har livsmedelsproducenter fått en helt ny bildfunktionalitet som hjälper dem och rådgivaren i sin kunskapsinhämtning.
Långsiktiga effekter som förväntas
En oberoende rådgivning där rådgivaren alltid har kundens bästa i fokus är erfarenhetsmässigt den bästa lösningen för både brukare och miljö. Utvecklingen leder till att produktionen, verksamheten och driften både för lantbruket och Hushållningssällskapets rådgivning stärks. Positiva konsekvenser är bl. a stöd vid introduktion av nya rådgivare, att miljönyttan ökar med högre skördar och bättre skött odling samtidigt som livsmedelsförsörjningen säkras.
Upplägg och genomförande
Utvecklingen har genomförts med hjälp av fyra väldefinierade och tidssatta utvecklingsperioder. Genom styrgruppsmöten och välsammansatta arbetsgrupper har olika förmågor med högt intresse varit en framgångsfaktor för det lyckade resultatet. Genom den praktiska förankringen som rådgivarna fört in under utvecklingsperioden tillsammans med den innovativa tekniska utvecklingen har teori och praktisk mixats till en innovativ miljö till gagn för det svenska lantbruket.