Digitalisering av arbetsmiljön i statliga myndigheter har forskningen någon påverkan på praktiken?
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Skolan för datavetenskap och kommunikation |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | december 2013 - oktober 2014 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet är att kartlägga om forskningen inom eförvaltning och digital arbetsmiljö i praktiken lett till positiva förändringar hos myndigheterna och/eller bidragit med vetenskaplig kunskap. Det är viktig för att förstå vilken sorts forskningssamverkan man i framtiden bör bedriva och vilka effekter som bör eftersökas. Eftersom arbetet som bedrivs i Svenska myndigheter i stor utsträckning är, eller kommer att bli, digitaliserat ger även små vinster i effektivitet, ändamålsenlighet, digital arbetsmiljö, stress hos handläggare, etc. en stor effekt på verksamheten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Som ett resultat har vi tagit fram en taxonomi av olika typer av samverkansprojekt som genomförts med myndigheterna; 1. Utbildningsprojekt, 2. Utredningsprojekt, 3. Aktionsforskningsprojekt, eller 4. Designprojekt. Generellt sett uppskattar praktiken projekt där forskarna är med och tar ansvar för identifierade förändringsbehov, vilket talar för aktionsforsknings- eller designprojekt, även om utredningsprojekt oftare är enklare att omsätta i vetenskapligt publicerbara studier
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts som en intervjustudie av huvudsakliga nyckelpersoner och beslutsfattare på några av de myndigheter där man bedrivit framgångsrika eller mindre lyckade eFörvaltningsprojekt i samverkan med forskare, samt intervjuer av forskare som varit involverade i forskningsprojekt tillsammans med myndigheter. Dessutom har företagsföreträdare som är engagerade i forskning gentemot offentlig sektor intervjuats. Inledningsvis genomfördes tematiska semistrukturerade intervjuer som senare blev blandad kollaborativ analys och samtal över viktiga teman.