Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Digital MatchMaking

Diarienummer
Koordinator Södertälje Science Park AB
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid maj 2020 - oktober 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovationer i krisens spår
Ansökningsomgång Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin

Syfte och mål

Syftet att skapa förutsättningar för startups med fysiska produkter att med hjälp av svenska underleverantörer gå från prototyp till har uppfyllts genom sex omgångar av Digitala Matchmaking (DM) där 31 startups och 15 tillverkare deltagit. Ett mål var att ge varje företag möjlighet att prata med produktionsexperter för vidare stöd i industrialiseringsprocessen, vilket har uppnåtts då samtliga företag genomfört 1-3 timmars coachning. Målet att ge tillverkare möjlighet att bredda sin produktportfölj har uppnåtts genom de sex omgångarna av programmet.

Resultat och förväntade effekter

31 startups och 15 tillverkare deltog i 6 omgångar av Digital Matchmaking (DM). I utvärderingarna har 20 startups uppgett att DM har bidragit till nya relevanta kontakter. 10 startups har uppgett att DM har lett till samarbete alternativt framtida samarbete. Fyra olika versioner av DM har genomförts för att testa olika varianter av metodik och samarbeten. Fem DM organiserades av Produktionsänglar varav ett i samarbete med Ignite Sweden samt en omgång integrerat i ett större program. En omgång organiserades av Projekt Matlust för livsmedelstartups med Produktionsänglar som stöd.

Upplägg och genomförande

Projektet har underlättat för målgruppen att nätverka och starta samarbeten under pandemin, samt sparat företagen både tid och resurser. Den effektiva metoden har testats i olika format och har integrerats i Produktionsänglar genom ett nytt Vinnova-finansierat projekt. Ett intressant utfall var den högre andelen samarbeten i Matlusts matchning. Där utfördes ett tidskrävande förarbete för att försäkra att det skulle bli en match. Detta har givit viktiga lärdomar kring vilken nivå av förarbete som behövs för att effektivisera matchningarna för både företag och facilitator.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 30 november 2021

Diarienummer 2020-02152

Statistik för sidan