Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Digital kundservice i butik

Diarienummer
Koordinator SILENTIUM AB
Bidrag från Vinnova 1 539 744 kronor
Projektets löptid november 2018 - november 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

Shopadvisers tjänst syftar till att höja kundnöjdheten i detaljhandeln samtligt som butikskedjans merförsäljning ökar och bemanning effektiviseras. Projektets mål har varit att gå från skiss till prototyp till mobilapp. Shopadviser kan nu erbjuda en mobilapp anpassad till butiksmiljö och som via videosamtal sammankopplar kompetenta säljare med kunden i butik. Resultatet är en ny kundupplevelse när säljarna blir mer fokuserade, samtidigt som servicen blir individanpassad och kundnöjdheten stiger.

Resultat och förväntade effekter

Med Shopadviser kan butikshandeln effektiviseras. I de tester vi hittills genomfört kan vi konstatera att: - Kundnöjdheten stiger när kunden snabbt får kompetent hjälp. - Bemanning effektiviseras. - Personal avlastas och kan ägna sig åt mer kvalificerade frågeställningar. - Välinformerade säljare kan erbjuda mer personifierad information. - Med flera språk känner sig fler kundgrupper välkomna. - Försäljningen stiger när kunderna är nöjda.

Upplägg och genomförande

I samarbete med ett par butikskedjor har vi genomfört ett antal tester i syfte att få kunskap inför utvecklingen. Vi har kartlagt kundresor och behov i butiksmiljön samt säljarens upplevelse och utvärderat vilka funktionaliteter kunden behöver i appen och vilka egenskaper säljarens desktopversion ska innehålla. Under utveckling har vi parallellt genomfört användartester för att säkerställa UX och UI, med analys och revideringar. Vi har färdigställt hemsida, app för kunden och desktoppversion till säljaren.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 december 2020

Diarienummer 2018-03618

Statistik för sidan