Digital bolagsadministration baserad på blockkedjeteknik
Diarienummer | |
Koordinator | LEGAL WORKS NORDIC AB |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet att utveckla en tjänst som stödjer bolagsadministrativa processer som aktiebok och automatisering av vissa arbetsprocesser. Systemet ska baseras på blockkedjeteknik, som möjliggör äkthet, spårbarhet och säkerhet. Tjänsten ska utgöra en grund där det vidare kan utvecklas automatisering av vanliga processer i samband med aktieöverlåtelse, aktieägaravtal, bolagsstämmor och nyemissioner. Tjänsten ska vara av nytta för ledning, styrelse, aktieägare, rådgivare och potentiella investerare.
Långsiktiga effekter som förväntas
En betaversion av en digital tjänst för bolagsadministration på blockkedja har tagits fram. Tjänsten är utformad efter aktiebolagslagens krav och hanterar personuppgifter enligt GDPR. Blockkedjan tillför spårbarhet och säkerhet genom sin decentraliserade lagring på flera noder. Företag kan garantera äkthet på sin aktiebok vid given tidpunkt. Denna tjänst är lämpad för flertalet av Sveriges onoterade bolag som får tillgång till ett kostnadseffektivt och kvalitetssäkrat sätt att hantera bolagsadministrationen. En kommersiell produkt är planerad för lansering under 2020.
Upplägg och genomförande
Första delen av projektet ägnades åt projektdefinition och kompetensöverföring mellan de två olika projektparterna: juridiken i aktiebolagslagen och blockkedjetekniken. Detta övergick i tre sprinter: 1. Roller, on-boarding av användare och olika user stories. 2.Design, prioritetslista och en första version av tjänsten. 3.Utveckling av beta-versionen samt definition av use case avseende aktietransaktioner. Projektet resurs-sattes löpande med den kompetens som efterfrågades. Omvärldsbevakning och informationsdelning med myndigheter gjordes löpande.