Design av flexibla lättviktsfixturer för effektiv montering av flygplan
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 325 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - november 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovair/SMF |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att fortsätta utveckla och effektivisera tillverkningen av flygplanen hos BLACKWING. Syftet var att ta fram bättre fixturer som underlättar sammanbyggnaden av komponenter. Målet var även att undersöka en process för implementering av automation inom området för trimning och förberedelser inför sammanfogning av färdighärdade komponenter i komposit. En process togs fram och testades på ett antal olika testkonturer och komponenter som sedan utvärderats med goda resultat.
Långsiktiga effekter som förväntas
Klumpiga verktyg har ersatts med lätta kolfiberverktyg med styrningar för fixturer. Ett nytt fixeringssystem har utvecklats där stålkulor används som referenspunkter. Det nya arbetssättet förbättrar ergonomin för de anställda och ökar precisionen vid sammanlimningen av delar. Angående trimningen så har det visats att det går att trimma komponenter med hjälp av en konventionell robot. En process har tagits fram som RISE kommer att fortsätta att utveckla det finns stor potential i att kunna fräsa komposit eller kärnmaterial med en robot.
Upplägg och genomförande
Att tillverka fiberkompositer är arbetsintensivt. Lönerna är cirka tre gånger så höga i Sverige som till exempel Tjeckien. För att bygga ett flygplan är halva kostnaden direkta löner. Det är därför av yttersta vikt att produktionstiden minskas för att verksamheter som tillverkar delar i kolfiber skall kunna finnas kvar i Sverige. Automatisering är där en möjliggörare. Samarbete har pågått i många år mellan RISE och BLACKWING gällande förbättring av produktionen. Tack vare stödet från Vinnova har nya effektivare produktionsmetoder utvärderas och koncept för dessa kunnat tas fram.