David Lindelöw - Policyrelevant arbete vid riksdagens utredningstjänst
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Institutionen för teknik och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 112 000 kronor |
Projektets löptid | september 2011 - december 2011 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Hvuudsyftet med projektet var att låta en doktorand sammanfatta forskningsläge gällande inriktningen ´Hållbara, säkra och robusta transporter i stad och glesbygd´. Inriktningen hade arbetats fram av ledamöter i Arbetsgruppen för forskningsfrågor från riksdagens Trafikutskott (TU). Denna grupp fungerade även som beställare för projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Forskningsöversynen presenterades i form av ett fyrsidigt faktablad som trycktes framför allt till ledamöter i Trafikutskottet (TU), Miljö- och jordbruksutskottet (MJU) och Civilutskottet (CU), men även till riksdagens övriga ledamöter. Faktabladet förväntas ge ledamöterna koncis information om en aktuell framtids- och forskningsfråga, sammanställd av en forskare inom fältet (transportforskning). Stipendiatperioden gav även doktoranden en god inblick arbetet vid Riksdagens utredningstjänst (RUT) och i riksdagens arbete med forskningsfrågor.
Upplägg och genomförande
Utifrån TU:s önskade inriktning utformades efter inläsning fem tänkbara inriktningar för faktabladet. TU:s Arbetsgrupp för forskningsfrågor beslutade att forskningsöversynen skulle riktas in mot temat ´En gemensam transport- och bebyggelseplanering´. Ett utkast med detta tema granskades av forskare vid andra universitet och TU:s arbetsgrupp gavs även möjlighet att kommentera detta utkast. En slutgiltig produkt färdigställdes utifrån de granskande forskarnas kommentarer och synpunkter från handledare på RUT.