Datadriven styrning av mikromobilitet i det offentliga rummet
Diarienummer | |
Koordinator | Stockholms kommun - Miljöförvaltningen |
Bidrag från Vinnova | 984 313 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - november 2021 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet syftade till att öka kompetens om datadelning mellan städer och mobilitetsleverantörer och om praktisk tillämpning av geostaket. Metoden att öka kompetensen var att själva prova att göra detta via en tredjepart. Vidare till att analysera elsparkcykelanvändningen för bättre reglering, styrning och uppföljning, Demoprojektets syfte och mål har uppnåtts..
Resultat och förväntade effekter
Staden fick ett kraftfullt verktyg att följa hur överenskomna regler följs och att jämföra de olika operatörernas efterlevnad. Det gjorde det möjligt att följa effekt av parkeringsförbud och lågfartsområden. En ny form av tillstånd för elsparkcykeluthyrning togs fram 2021. Till tillstånden kopplas ett tak för antal elsparkcyklar samt en avgift baserad på antalet elsparkcyklar. För att få tillstånd även framgent krävs att ellsparkcykelföretag delar fordonsdata med staden.
Upplägg och genomförande
Sex operatörer, alla med minst 500 elsparkcyklar i Stockholm, delar nu data med staden via Cityscope portalen. Delad data avser cyklarnas positioner och fordonens status. Staden delade regler och zoner i form av geostaket via API till elsparkcykeloperatörerna som enkelt kan applicera dessa i sina egna system. Delningen sker genom företaget Vianovas portal Cityscope där data aggregeras, analyseras och presenteras. Projektet delar data enligt MDS-protokollet.