Datadriven styrning av mikromobilitet i det offentliga rummet i Göteborg
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs kommun - Trafikkontoret, Göteborgs stad |
Bidrag från Vinnova | 926 041 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att utforska möjligheterna som en digital plattform för datadelning mellan kommuner och operatörer av delade mikromobilitetstjänster erbjuder. Målet var att förbättra stadens förutsättningar för reglering och styrning av tjänsterna genom analys av resdata från operatörerna, samt att erbjuda både staden och operatörerna nya möjligheter att använda digitala staket eller geofencing. Projektet har uppnått samtliga uppsatta mål.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har gett kommunen ett kraftfullt verktyg för analys och planering av trafiken, för digital regelgivning och för uppföljning av operatörernas efterlevnad av uppsatta regler. Data från plattformen har utgjort ett viktigt underlag i kommunens arbete. Data har bland annat använts för framtagande av maxantal och tilldelningsmetod för fordonsflottan i kommunen, förslag på hantering av det nationella parkeringsförbudet, systematiska uppföljningar av företagens regelefterlevnad, och i pågående strategiskt arbete med delad mikromobilitet inom kommunen.
Upplägg och genomförande
Kommunen och samtliga operatörer av delade mikromobilitetstjänster har anslutit sig till en datadelningsplattform som heter Cityscope och bygger på MDS. Företagen matar in resdata för sina flottor till plattformen, och kommunen matar in regleringar. Kommunen får då tillgång till resdata som kan analyseras och utforskas på olika sätt, samtidigt som operatörerna får tillgång till alla regleringar inom kommunen digitalt genom plattformen. Det är numera ett krav att alla operatörer i kommunen ansluter sig till plattformen för att kunna få tillstånd för markupplåtelse.