Create Sparks -digitala innovationer för mänskliga möten i palliativ vård
Diarienummer | |
Koordinator | Lovely Creations AB |
Bidrag från Vinnova | 3 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - november 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi misslyckades med vår första beta version av appen som blev för komplex och har inte lyckats nå i mål med en framgångsrik lansering av tjänsten under projektet. Vi är däremot 100% övertygade att vi har identifierat ett tydligt och starkt behov hos målgruppen, definierat hur detta behov ska tillfredsställas på ett skalbart, jämlikt och personifierat sätt och validerat produktens utformning hos målgruppen genom intervjuer och en kvantitativ marknadsundersökning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har inte lanserat tjänsten men genomfört en marknadsundersökning för att validera produktens relevans för målgruppen. Över hälften, 52%, av respondenterna uppger att dom är intresserade (svarar 5-7 av 1-7) av den föreslagna digitala tjänsten (appen) vilket indikerar att av målgruppen som uppgår till ca 300.000 svenskar per år har mer än 50% ett stort intresse att använda We Are Co tjänsten. Marknadsundersökning som vi har genomfört besvarades av totalt 578 st validerade svarande representativa för Sveriges befolkning sett till ålder, kön, utbildning och geografisk hemvist.
Upplägg och genomförande
Vi har löpande arbetat experimentellt med användarcentrerad metodik och utvecklat våra insikter och koncept med grund i den data och feedback som vi har fått från dialoger och workshops med målgrupper och experter samt genom att ta del av befintlig forskning. Vi byggde bla upp ett “fiktivt” vårdrum för att kunna testa olika prototyper och koncept samt genomföra intervjuer. Vi känner oss helt övertygade om att vi har hittat en produktstrategi som kommer tillgodose de behov som målgruppen har och att produkten kommer vara skalbar, jämställd och personifierad.