Conflictedstreets - Navigating conflicts over streets and urban space in the transition to the 15mC
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f teknik & samhälle |
Bidrag från Vinnova | 4 720 825 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - december 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Driving Urban Transitions - DUT |
Syfte och mål
15mC-konceptet har potential att bidra till en omställning till klimatneutrala städer. Men i en sådan omställning ryms konflikter mellan olika perspektiv, exempelvis mellan utrymmen för rörlighet (som möjliggör lokal och regional rörlighet, men även utrymme för parkerade fordon) och platsutrymmen (som betonar urbana kvaliteter som gör att människor vill bo i städer). Målet med detta projekt är att lära av och bygga kunskap om planeringsmetoder och processer som erkänner den politiska och omtvistade karaktären hos sådana omställningsprocesser.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ökar kunskapen om vad som orsakar konflikter i planering och genomförande för 15mC, och om hur planerare och beslutsfattare kan hantera sådana konflikter. Sådan kunskap kan bidra till att ta fram mer robusta, anpassningsbara strategier för implementering, och förbättra chanserna att de genomförda förändringarna faktiskt leder till önskade resultat (när det gäller levande stadsdelar och en användning av gatuutrymmen och transportsystem som bidrar till sådana förhållanden).
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs av ett transdisciplinärt konsortium av 13 partners i nio länder som sammanför en unik blandning av erfarenhet och expertis om olika ämnesområden såsom parkeringspolicy, kollektivtrafikplanering, cykelplanering, grönområden, klimatanpassning, allmänhetens deltagande i transportplaneringen. Aktiviteterna i projektet genomförs i sex arbetspaket som omfattar uppgifter såsom: etablera ett gemensamt teoretiskt ramverk, kartlägga och analysera konflikter, testa processer för allmänhetens deltagande i pilotprojekt samt utvärdering av resultat.