ConAI: AI-baserade samtalsagenter som stödjer förarnas förståelse av ADAS och höjer trafiksäkerheten
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 1 525 630 kronor |
Projektets löptid | augusti 2025 - december 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2025 |
Syfte och mål
Många lastbilschaufförer har svårt att förstå och använda avancerade förarstödssystem (ADAS, SAE-nivå 2), och lär sig ofta genom trial and error – något som kan leda till felanvändning eller att systemen stängs av. Det här projektet undersöker hur AI-baserade konversationsagenter kan göra ADAS mer begripliga och stötta lärande före, under och efter körning. Detta banar väg för en säkrare och mer frekvent användning av ADAS bland en bredare och mer diversifierad grupp av lastbilsförare.
Förväntade effekter och resultat
Resultaten inkluderar: a) kunskap om inlärningsstrategier som lastbilsförare använder sig av idag för att lära sig om hur ADAS fungerar, b) konceptualisering av minst 3 inlärningsstrategier med utgångspunkt i AI-baserad konversation, c) minst en prototyp implementerad i simulerad eller verklig lastbil, d) kunskap om hur AI-baserade samtalsagenter upplevs av lastbilsförare och vilken effekt dessa får på användning av ADAS, e) minst en vetenskaplig publikation som bidrar till en doktorsavhandling.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet använder en design thinking-metodologi och är strukturerad kring dess huvudfaser: Empathize, Define, Ideate, Prototype och Test. Denna metod säkerställer att de utvecklade konceptlösningarna är djupt förankrade i verkliga användarbehov. Projektet är uppdelat i 6 arbetspaket: 1) Projektledning, 2) Användarbehov och designkrav, 3) Konceptutveckling, 4) Prototyputveckling, 5) Användartester och analys, 6) Kommunikation och resultatspridning.