Cirqle Mobilapplikation
Diarienummer | |
Koordinator | Cirqle AB |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2014 - oktober 2014 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Genom att ha lanserat vår tjänst på App Store förmedlas nu företagserbjudanden till användaren genom appen, efter att kläder donerats hos en ansluten ideell organisation och/eller klädkedja som tar emot begagnade kläder.
Långsiktiga effekter som förväntas
De förväntade effekterna av projektet var att färdigutveckla den första versionen av appen och lansera den i Sverige, vilket vi gjort. Vi skulle även ha anslutit tillräckligt med företag och organisationer för att täcka upp så många segment som möjligt. Idag förmedlas erbjudanden inom dam, herr och barnkläder i hela landet. Vi räknar fortfarande med att kunna lansera tjänsten utomlands under 2015. Cirqle´s framtida omsättning på respektive marknad är dock svår att säga, då detta beror på våra samarbetsavtal med framtida partners i de länder vi planerar att gå till.
Upplägg och genomförande
Anton Lejon (CTO) har ansvarat för all utveckling och har tillsammans med Alexander Hedin (CPO) och David Hultin (Head of Design) byggt och färdigställt en iPhone-app, där den officiella lanseringen blev uppskjuten till slutet av sommaren för att genomföra ett slutet betatest med samtliga anslutna aktörer. Detta resulterade i en mer stabil och genomarbetad tjänst. Niklas Nilsson och Alexander Gylemo har ansvarat för att ansluta företag och organisationer till tjänsten samt för underhållning av befintliga samarbetspartners.