Bortom 5G Positionering
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Elektroteknik |
Bidrag från Vinnova | 8 922 114 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - september 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - juni 2022 |
Syfte och mål
Huvudmålet med Beyond 5G-positioneringsprojektet är att utveckla lösningar för högnoggrann positionering och radarliknande avkänning för fordonssäkerhetstillämpningar, baserade på 5G och bortom 5G-radioteknik.
Förväntade effekter och resultat
De förväntade resultaten är (i) att skapa säkrare, effektivare och jämlikare fordonsanvändning, med stöd av redan accepterad 5G-teknik; (ii) branschövergripande samarbeten, kunskapsgenerering, produkter och tillämpningar; (iii) minska energiförbrukningen i och utanför fordonet, genom att förbättra trafikflödet utan behov av dedikerat RF-spektrum.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är uppbyggt i 5 sammanhängande arbetspaket (Eng: work package WP). WP1 behandlar de grundläggande gränserna för radiobaserad positionering. WP2 handlar om att utveckla, analysera och utvärdera lämpliga metoder (inklusive arkitekturer) och signaler (och kontrollprotokoll) för att stödja olika positionerings- och avkänningsapplikationer. WP3 handlar om utveckling, analys och integration av hårdvara för användarutrustning (UE), dvs hårdvaran som monteras på fordonet. WP4 handlar om demonstrationsaktiviteterna.