Boost för ökat svenskt företagsengagemang i europeiska innovationsupphandlingsprojekt
Diarienummer | |
Koordinator | Lund Business Incubator AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | september 2021 - mars 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | SWElife, strategiska projekt |
Viktiga resultat som projektet gav
Svenska företag är dåliga på att utnyttja potentialen av de möjligheter som ges av europeiska innovationsupphandlingsprojekt. Syftet med projektet har varit att testa behovet av ett aktivt stöd till svenska företag för att dessa ska ta del av de möjligheter till kapital och samarbete med kunder som de europeiska innovationsupphandlingarna ger. Målet har varit att minst 4 svenska företag ska tilldelas kontrakt i den initiala fasen i de fyra förkommersiella upphandlingsprojekt som genomförts inom ramen för EU Horisont utlysningen Integrated Care.
Långsiktiga effekter som förväntas
En förkommersiell upphandling genomförs i tre faser, fas 1 är öppen för alla leverantörer medan fas 2 och 3 endast är öppen för de redan kvalificerade leverantörerna. Målbilden för PCP Boost har varit att minst fyra svenska företag tilldelas kontrakt i fas 1. Av totalt 24 anbud som vann i de fyra förkommersiella upphandlingsprojekten hade totalt tio anbud svenskt deltagande. Förståelsen för verktyget innovationsupphandling hos företag och affärsutvecklare har ökat men kräver ytterligare insatser för brett genomslag.
Upplägg och genomförande
PCP Boost har varit ett pilotprojekt med avsikt att testa om och hur ett gemensamt nationellt aktivt stöd skulle kunna se ut. Utifrån ett lärande perspektiv har uppdraget fokuserat på att: a) nätverka, söka upp och kontakta relevanta bolag, b) möjlighetsorienterat inleda dialog för att lyfta möjligheterna, beskriva syften, och utmaningar, och c) aktivt stödja teambuilding mellan bolag och framtagande av anbud. Analysen visar att det saknas kunskap om innovationsupphandling och hur man bygger kapacitet för att lämna konkurrenskraftiga anbud.