Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Batteripacksdesign för elektriska flygplan

Diarienummer
Koordinator Heart Aerospace AB
Bidrag från Vinnova 4 961 060 kronor
Projektets löptid september 2020 - december 2023
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syftade till att utveckla ett certifierbart batteripack med hög energitäthet för elektriska flygplan. Projektet har skapat en mycket tydlig bild av vad som krävs av ett batteripack för elflyg. Tydliga kravspecifikationer har etablerats, vilka täcker tekniska krav, certifieringskrav av produkten och de utvecklande organisationerna. En skalprototyp av batteriet byggts och testats mot flera av kraven. Heart Aerospaces innovations- och beställarförmåga har avsevärt förbättrats med avseende på batterier för elflyg, där certifiering har en nyckelkomponent.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har genom samarbetet mellan Heart Aerospace och ElectroFlight (senare Evolito) etablerat krav för ett certifierbart batteri, byggt en prototyp, och testat prototypen mot flera av de krav som ställs på ett flygvärdigt batteri. Batteriprototypen motsvarar en liten del av den totala batterikapaciteten som krävs för ES-30. Beställarförmågan har stärkts i de båda organisationerna.

Upplägg och genomförande

Under projektet lämnade RISE och Baines Simmons projektet. Heart ledde krav och certifieringsarbete medan Evolito tog hand om batteriutveckling. Pandemin förhindrade fysiska möten, tillfördel for regelbundna virtuella möten. Regelbundenheten underlättade förståelse och snabb hantering av ändringar som byte från CS-23 till CS-25, uppdatering från ES-19 till ES-30, Evolitos uppköp av ElectroFlight och omfördelning av testning på grund av känslig IP. Trots att Evolito inte blev batterileverantör för ES-30 fortsatte projektpartners på grund av ökad innovationsförmåga.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 februari 2024

Diarienummer 2020-02995