Bärighetsinformation genom fordonsintelligens för ökad transporteffektivitet (BiFi), del 2
Diarienummer | |
Koordinator | Klimator AB |
Bidrag från Vinnova | 5 891 100 kronor |
Projektets löptid | maj 2011 - september 2012 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2010-02855_publikrapport_SV.pdf (pdf, 5979 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med BiFi-projektet är att utveckla ett verktyg för att utnyttja befintligt vägnät på ett mer optimalt sätt och därmed öka transporteffektiviteten och minska miljöbelastningen. Inom projektet utvecklas en fordonsbaserad modell för att bedöma bärigheten och speciellt identifiera vägavsnitt som har bristande bärighet på grund av t ex tjällossning, kraftiga regn eller liknande. Nyttan av denna modell är att informationen gällande bärighet kan hanteras mer dynamiskt och rationellt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet från projektet möjliggör för transportindustrin att minska transporttider genom färre störningar och en ökad framkomlighet. Väghållaren ges möjlighet att på ett dynamiskt sätt hantera vägavstängnings-problematiken i förhållande till hur detta sker idag då stora marginaler måste användas för att undvika skador. Deltagande företag har för avsikt att produktifiera framkomna resultat för att möjliggöra försäljning till åkerier, transportorganisationer, fordonstillverkare samt nationella och internationella väghållare.
Upplägg och genomförande
Slutsatser och uppnådda mål från analysen av BiFi del 2: Fordonen med den utvecklade algoritmen levererar en bra bild av statusen på de vägar man analyserar. Metoden kan utvecklas till ett viktigt uppföljningsverktyg för aktörer som Trafikverket och driftsentreprenörer för att identifiera vägar och områden som är i behov av reparationer och underhåll, och ger även möjligheten att följa upp effektiviteten av tidigare utfört underhåll. Informationen som leverars från BiFi-systemet överensstämmer bra med fälttester och observerad data.