Automatiserad provhantering och instrument för analyser
Diarienummer | |
Koordinator | Region Östergötland - Inköp, service och logistik |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Lärande och mötesplatser |
Ansökningsomgång | Checkar för innovationsupphandling 2021 - pilot |
Viktiga resultat som projektet gav
Utredningen har visat att det finns potential att effektivisera flödena genom en högre grad av automation, framför allt i början av provhanteringsflödet. Projektet har givit verksamheten mer underlag och rekommendationer om tekniska lösningar för att säkra kvaliteten i flödet, minska manuella moment samt minimera risken för fel. Potentiellt skulle det minska ledtider och därmed bidra till snabbare tid för provsvar för patienter samt bidra till en bättre arbetsmiljö för medarbetarna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av projektet kommer att bidra till en bättre omfattning av automationsprocessen i kommande upphandling. Utredningen har visat att det finns potential att effektivisera flödena genom en högre grad av automation, framför allt i början av provhanteringsflödet. Projektet har givit verksamheten mer underlag och rekommendationer om tekniska lösningar för att säkra kvaliteten i flödet, minska manuella moment samt minimera risken för fel.
Upplägg och genomförande
Vi anlitade externa konsulter som har hjälpt till att utreda möjliga logistiska och tekniska lösningar för att förbättra provhanteringsprocessen i samband med en automations- och instrumentupphandling på Laboratoriemedicin Sjukhus. Detta i syfte att inkludera fler verksamhetsförbättrande funktioner som kan spara ledtid och minska medarbetarnas manuella arbete samt arbetsmiljö i det pågående upphandlings- och förbättringsprojektet. Konsulterna gjorde platsbesök för att tillsammans med verksamheten analysera nuvarande processer och möjliga framtida förbättringar.