Automatisera det svenska anlöpet
Diarienummer | |
Koordinator | Sjöfartsverket - Offentliga medel |
Bidrag från Vinnova | 499 033 kronor |
Projektets löptid | maj 2020 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | AI - Kompetens, förmåga och tillämpning |
Ansökningsomgång | Starta er AI-resa! Offentliga organisationer |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har syftat till att skapa grunden för automatisering av rapportering och beställningar kring Sjöfartsverkets delar av det svenska anlöpet. Projektet har levererat kapacitet för prediktion av ankomst till anlöpets slutpunkt. Projektet har levererat prediktioner av lotsningens starttid, sluttid och därmed även lotsningens tidsåtgång. Samtliga prediktioner för platser platser och tidpunkter kan hanteras generellt oavsett om fartyget är lotspliktigt eller ej.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har tagit fram en skarp prototyp som innebär ett proof of concept för att skapa prediktioner för vilka fartyg som kommer behöva assistans av lots, från och till vilken bordningsplats lotsningen ska påbörjas och avslutas, när fartygen behöver lotsningen och när det beräknas anlöpa hamnen. Detta ger förutsättningar för automatisering av både fartygsanmälning och lotsbeställning samt lägger grunden vidare digitalisering av övrig myndighetsrapportering. Potentialen till effektivisering och förenklad rapportering är stor då effekterna kan appliceras på upp emot 80 000 anlöp.
Upplägg och genomförande
LiU och Sjöfartsverket tagit tagit fram en AI baserad prototyp för prediktioner gällande anlöpsprocessen och baserat på anlöp till Bråviken. Systemet följer enskilda fartygsobjekt i realtid och drar slutsatser om deras status baserat på bland annat AIS information. I prototyputvecklingen användes redan existerande teknik, SOMA-AI, som utvecklats av LiU. SOMA-AI är en AI-plattform för att tolka stora mängder strömmande data och spåra objekt i realtid.