Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Automatisera det svenska anlöpet

Diarienummer
Koordinator Sjöfartsverket - Offentliga medel
Bidrag från Vinnova 499 033 kronor
Projektets löptid maj 2020 - maj 2021
Status Avslutat
Utlysning AI - Kompetens, förmåga och tillämpning
Ansökningsomgång Starta er AI-resa! Offentliga organisationer

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har syftat till att skapa grunden för automatisering av rapportering och beställningar kring Sjöfartsverkets delar av det svenska anlöpet. Projektet har levererat kapacitet för prediktion av ankomst till anlöpets slutpunkt. Projektet har levererat prediktioner av lotsningens starttid, sluttid och därmed även lotsningens tidsåtgång. Samtliga prediktioner för platser platser och tidpunkter kan hanteras generellt oavsett om fartyget är lotspliktigt eller ej.

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi har tagit fram en skarp prototyp som innebär ett proof of concept för att skapa prediktioner för vilka fartyg som kommer behöva assistans av lots, från och till vilken bordningsplats lotsningen ska påbörjas och avslutas, när fartygen behöver lotsningen och när det beräknas anlöpa hamnen. Detta ger förutsättningar för automatisering av både fartygsanmälning och lotsbeställning samt lägger grunden vidare digitalisering av övrig myndighetsrapportering. Potentialen till effektivisering och förenklad rapportering är stor då effekterna kan appliceras på upp emot 80 000 anlöp.

Upplägg och genomförande

LiU och Sjöfartsverket tagit tagit fram en AI baserad prototyp för prediktioner gällande anlöpsprocessen och baserat på anlöp till Bråviken. Systemet följer enskilda fartygsobjekt i realtid och drar slutsatser om deras status baserat på bland annat AIS information. I prototyputvecklingen användes redan existerande teknik, SOMA-AI, som utvecklats av LiU. SOMA-AI är en AI-plattform för att tolka stora mängder strömmande data och spåra objekt i realtid.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juli 2021

Diarienummer 2020-00264