Att utveckla ledarskap för ökad innovationsförmåga: en randomiserad kontrollstudie inom primärvården
Diarienummer | |
Koordinator | Hälsohögskolan i Jönköping AB |
Bidrag från Vinnova | 1 838 324 kronor |
Projektets löptid | januari 2018 - juni 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att utveckla ett verksamhetsnära stöd för att öka innovationskraften i daglig praktik. Målet var att tillhandahålla teorier och modeller som möjliggör chefers arbete med innovation i en vardag som präglas av operativa utmaningar.. Ledningsstödet som utvecklades kallades för LearnOvation och bestod av en intervention i form av fyra lärandeseminarier riktade till ledningsteam i primärvården. Särskilt fokus låg på att träna utforskande och begränsande ledarbeteenden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet visar att ledningsteam är bättre rustade att främja medarbetares delaktighet, specifikt genom att använda metoder som stödjer såväl utforskande som begränsande beteenden. Inga signifikanta skillnader vad gäller förändringar av beteenden över tid uppvisades. Praktiska implikationer: rikta ledarutvecklingsaktiviteter till hela ledningsgruppen för ökad genomförandekraft; beakta både drift och utveckling för att skapa hållbart innovationsarbete och; använd metoder som främjar delaktighet.
Upplägg och genomförande
Projektet har haft en interaktiv ansats där praktiker och forskare samverkat kring projektdesign, genomförande och uppföljning. Tillsammans utformades en intervention som genomfördes i två omgångar där formen och effekten prövats före, under och efter interventionen med hjälp av skriftliga utvärderingar och enkäter. Projektet genomfördes tillsammans med Bräcke Diakoni, Region Jönköpings Län och Jönköping University.