ARTISAN: Agentbaserad realitetsträning för kompetensutveckling inom nästa generations tillverkning
Diarienummer | |
Koordinator | AugmentedRealm AB |
Bidrag från Vinnova | 5 999 868 kronor |
Projektets löptid | september 2025 - augusti 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Industriell behovsdriven innovation |
Ansökningsomgång | Avancerad digitalisering - Industriell behovsdriven innovation 2025 |
Syfte och mål
ARTISAN syfte är att utveckla en innovativ lösning för kunskapsöverföring inom svensk tillverkningsindustri genom att kombinera XR med agentbaserad AI. Systemet syftar till att möjliggöra passiv kunskapsöverföring mellan operatörer utan att kräva direkt interaktion mellan expert och nybörjare. Genom att dokumentera expertkunskap via XR-glasögon och använda AI för att strukturera och organisera denna data, kan nya medarbetare få vägledning i realtid direkt i sitt synfält.
Förväntade effekter och resultat
- Utveckla funktionell XR-plattform (TRL 6-7) testad i två industriella miljöer - Minska dokumentationstid med 40-60% och förbättra utbildningseffektivitet med 20-30% - Öka dokumentation i organisationen för att möjliggöra fler AI lösningar. - Reducera felfrekvenser vid komplexa uppgifter genom AI-stödd vägledning - Skapa exportpotential för svenska XR- och AI-teknologilösningar
Planerat upplägg och genomförande
Inledningsvis kartläggs industriella krav och utvecklas XR-prototyper parallellt med AI-agentarkitekturen. Därefter skapas en webplattform för kunskapshantering innan systemet implementeras och testas i två pilotmiljöer - Hitachi Energys transformatortillverkning och Ekets Groups precisionsskärning. Utvecklingen följer användarcentrerad design med kontinuerlig feedback från industripartners. Uppsala Universitet forskar samtidigt på nya strukturer och plattformar för att integrera XR med AI.