Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

ArbPark - Nya lösningar för framtidens arbetsplatsparkering

Diarienummer
Koordinator IVL SVENSKA MILJÖINSTITUTET AB - IVL Svenska Miljöinstitutet, Göteborg
Bidrag från Vinnova 3 794 974 kronor
Projektets löptid november 2016 - november 2019
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet var att studera arbetsplatsparkering i förändring i städer under förtätning. Mål var ökad kunskap om alternativ till traditionell bilparkering vid arbetsplatser, för att ta fram nya styrmedel, planerings- och analysverktyg. Projektet har tagit fram ny kunskap om parkering och mobilitetstjänster, samt utvecklat handfasta råd riktade till arbetsgivare, fastighetsägare och kommuner för planering av hållbar mobilitet på arbetsplatser. Nya styrmedel som kontantlösen har undersökts, och befintliga som grön transportplan vidareutvecklats.

Långsiktiga effekter som förväntas

De främsta effekterna av projektets resultat syns i det arbete som skett hos projektets alla parter. Revidering av prissättning på parkering, utveckling av nya betalmodeller, och utvecklad samverkan kring mobilitet på fallstudieområdena förväntas ha effekter på resandet till och från fallstudieområdena. Spridning av kunskap till fler städer och arbetsplatsområden bör ge högre utväxling av effekter från resultaten. Resultat kring mobilitetstjänster för anställda planeras att spridas i vetenskaplig publikation.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes över tre år med blandad kvalitativ och kvantitativ metod. Använda metoder var fokusgrupper, intervjuer, beläggningsmätningar, resvaneundersökningar samt inhämtning av befintlig data över parkering och resande genom projektpartners. En reflektion är att kvantifiera förändringar och fastställa säkra orsaks-verkan-samband mellan resmönster och förändringar i parkering (pris och tillgång) är mycket svårt i dynamiska miljöer som Lindholmen, där betydligt fler faktorer än endast parkering förändras under mätperioden.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 februari 2020

Diarienummer 2016-03328