Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Analys av High Capacity Transports säkerhet och effektivitet genom trafikflödesindikatorer

Diarienummer
Koordinator CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Chalmers MCR
Bidrag från Vinnova 550 000 kronor
Projektets löptid oktober 2014 - december 2016
Status Avslutat
Slutrapport 2014-03933eng.pdf(pdf, 596 kB) (In English)

Syfte och mål

Istället för att fokusera på ett fordon, så är målet att analysera hur trafikflöden kan påverkas med olika HCT-konfigurationer, penetrationsnivåer, och trafikförhållanden. Införandet av HCT i verklig trafik påverkar de dynamiska variablerna i trafikflödet (medelhastighet, densitet, volym, etc.). Genom denna metodik föreslår projektet ett innovativt angreppssätt i utvärderingen av säkerheten och effektiviteten hos HCT.

Resultat och förväntade effekter

De viktigaste resultaten av (simulering baserad) projektet är följande: -kritiska densitet ökar med längre fordonskombination -kapaciteten av vägsträckan minskar -ändringar är betydande runt den kritiska densiteten -emission och bränsleförbrukningen minskar i trafikflöde med HCT - HCT olycksrisken förutsägs från svensk olycksstatistik med hjälp av längd baserad extrapolering -réel tid olycksfall prognosmodeller har använts för att bedöma HCT säkerhetsflöde

Upplägg och genomförande

Projektet innebär följande delsteg 1. Framtagning och definition av indikatorer för HCT-fordons trafiksäkerhet (olycksrisk) och effektivitet (energieffektivitet och utsläpp). 2. Analys av de variabler som beskriver påverkan av, eller förutsättningar för, HCT ( t ex olika HCT konfigurationer, föreskrifter/lagstiftning). 3. Avancerade trafiksimuleringar av väsentliga fallstudier. Resultaten är unika genom det sätt man får en förståelse för i vilken grad HCT-fordon kan påverka infrastruktur, trafiksäkerhet och -effektivitet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2017

Diarienummer 2014-03933

Statistik för sidan