Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AI för utbildning och livslångt lärande

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 1 499 944 kronor
Projektets löptid oktober 2025 - mars 2026
Status Pågående
Utlysning Excellenskluster för banbrytande teknik - utlysningar
Ansökningsomgång Visioner för världsledande forskning och innovation inom strategiska teknikområden

Syfte och mål

Projektet syftar till att etablera en svensk Excellence Cluster - AI för utbildning och livslångt lärande- som samlar ledande aktörer för att forma framtidens AI-drivna lärande. Målet är att utveckla en gemensam vision, strategi och plan för hur AI kan stärka utbildning, jämlikhet, psykisk hälsa och livslång kompetensutveckling. Genom att samla forskning, industri och offentlig sektor ska projektet lägga grunden för utveckling av en internationellt ledande svensk utbildningsteknologi.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas leda till en tydlig vision, arbetsstruktur och samverkansplattform för nästa fas av AI-4-ELL. Resultatet blir en konkret handlingsplan med ett utvecklat konsortium, en finansieringsmodell och identifierade fokusområden. Effekterna inkluderar stärkt svensk innovationsförmåga, ökad digital suveränitet, bättre kvalitet och jämlikhet i utbildning samt förbättrad beredskap för att hantera AI:s samhällspåverkan. Projektet avseratt bidra till hållbar tillväxt och socialt välmående.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet genomförs under perioden oktober 2025–mars 2026 under ledning av RISE, i nära samarbete med AI Sweden, Linköpings universitet, Swedish Edtech Industry och Göteborgs universitet. Arbetet omfattar workshops, konsortiemöten och synergimöten med andra kluster samt utveckling av arbetspaket inför nästa fas. Aktiviteterna fokuserar på att fördjupa visionen, etablera finansiella modeller och ta fram en fullständig ansökan till Vinnova för AI-4-ELL:s fortsatta utveckling.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 november 2025

Diarienummer 2025-03357