ADiSS 3.0 - Aeroelastisk dämpning i separerad strömning
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 079 326 kronor |
Projektets löptid | september 2024 - maj 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Viktiga resultat som projektet gav
Huvudmålen för den avslutande fasen av ADiSS projektet var att numeriskt och experimentellt undersöka påverkan av ytråhet och framkantserosion på den aeroelastiska responsen hos transsoniska kompressorskovlar, i synnerhet då kompressorn arbetar i en ”off-design” driftpunkt med lokal separerad strömning på skovlarnas yta. Målet uppfylldes i sin helhet inom projektets tidsram. Resultaten påvisar att ytråhet och erosion av framkanten kan ha en märkbar påverkan på skovlarnas aeroelastiska respons.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utfallet från de numeriska simuleringar och mätningar som har genomförts i projektet har bidragit till en förbättrad förståelse av grundfenomen som leder till eller påverkar bladvibrationer, samt hur detta påverkas av skovlarnas ytråhet och framkantserosion. Detta i sin tur, leder till förbättrade analysmetoder som kan prediktera förekomst av potentiellt farliga skovelvibrationer under långvariga och ogynnsamma driftförhållande
Upplägg och genomförande
Projektet innefattade både numeriska beräkningar och experimentella mätkampanjer. Doktoranden i projektet slutförde framgångsrikt sina doktorandstudier och disputerade i början på juni 2025. Projektresultat har redovisats i flertal vetenskapliga publikationer. Samverkan och kunskapsöverföring mellan GKN och KTH har fungerat väldigt bra, med regelbundna uppföljningsmöten mellan projektdeltagarna under hela projekttiden, vilket har varit avgörande för projektets framgång.