Återkoppling - alla barn ska klara skolan
Publicerad: 29 juni 2022
Under våren har över hundra personer från 60 olika verksamheter samlats för att gemensamt ge perspektiv i arbetet för en mer jämlik chans att klara skolan, och civilsamhällets roll har särskilt diskuterats.
Arbetet går nu vidare från mobiliseringsfas till samordning och prototyputveckling under hösten. Och här kommer era perspektiv även fortsättningsvis vara viktiga i arbetet.
Insikter från vårens arbete
Vårens arbete samlade många insikter kring vad som behöver göras för att stärka chansen till en jämlik skolgång. Insikterna har nu kokats ner till tre särskilda infallsvinklar som identifierats som hävstänger för att hitta lösningar för att möta den stora utmaningen att barn i Sverige inte har en jämlik chans att klara skolan. Dessa kommer vidareutvecklas under hösten och fler aktörer, tvärs sektorer, inkluderas av de civilsamhällesaktörer som drivit processen under våren.
1. Skolan – som möjligheternas arena
En starkare samverkan mellan skola, offentlig sektor, civilsamhälle och näringsliv. Hur vi på bättre sätt kan samlas runt barnet som ett team, istället för bredvid varandra i silostrukturer.
”Vi ska se till att alla barn, oavsett grundförutsättningar, har tillgång till trygga platser med trygga vuxna. Detta ska/kan skola och fritid bidra till genom att sätta barnet i centrum och samverka.”
2. Det nya föreningslivet – med barnet i centrum
Ett föreningsliv som arbetar på nya sätt för att ta aktiviteterna till barn som idag inte har tillgång till en meningsfull fritid. Som möjliggör för en bredare syn på fritidsaktiviteter och sätter barns intressen i centrum.
”Vi ska se till att föreningslivet utgår från barns behov och att alla barn, oavsett grundförutsättningar, har tillgång till lärorika, lustfyllda och hälsosamma fritidsaktiviteter som ger life skills, vänner och sammanhang.”
3. Torget – där goda idéer sprids
Det finns redan många väl beprövade lösningar som visar effekt, dessa bör få en bättre och mer effektiv och samordnad spridning.
”Vi ska se till att lösningar som fungerar skalar och kommer till nytta snabbt för de barn som behöver det som allra mest.”
Senast uppdaterad 29 juni 2022