GaMeAT - AI-verktyg för spel och media
| Diarienummer | |
| Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f datavetenskap |
| Bidrag från Vinnova | 1 280 000 kronor |
| Projektets löptid | oktober 2025 - mars 2026 |
| Status | Pågående |
| Utlysning | Excellenskluster för banbrytande teknik - utlysningar |
| Ansökningsomgång | Visioner för världsledande forskning och innovation inom strategiska teknikområden |
Syfte och mål
Syftet med detta projekt är att ta fram en rapport som innehåller en detaljerad plan för att skapa ett världsledande kompetenskluster som driver svensk forskning inom den svenska och internationella spelindustrin. Vårt mål är att identifiera befintliga styrkor och svagheter hos projekt- och samarbetspartnerna för att dra nytta av befintliga styrkor samt hitta nya samarbeten för att eliminera svagheter och skapa en plan för ett världsledande kompetenskluster.
Förväntade effekter och resultat
Vi förväntar oss att projektet resulterar i en rapport om synergierna mellan forskare och spelindustrin som möjliggör skapandet av AI-verktyg och tillhörande start-up-företag. Rapporten kommer att inkludera fler samarbetspartners för att utöka excellensklustrets räckvidd och genomslagskraft. Rapporten kommer att inkludera excellensklustrets potentiella internationella synlighet, såsom den beskrivs av ledande forskningslaboratorier inom spelindustrin.
Planerat upplägg och genomförande
Vår strategi är att arbeta gemensamt med rapporten genom veckovisa möten och tre fysiska workshoppar. Vi kommer att besluta om de viktigaste delarna av förslaget genom en öppen diskussion med deltagande av partnerna och en rådgivande panel från branschen. Vi kommer att fokusera på att i rapporten redogöra för hur dessa delar ska genomföras och vilka resultat och effekter kompetensklustret kommer att ha på svensk industri.