Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Social hållbarhet i den fysiska miljön

Med denna utlysning ger vi aktörer möjlighet att undersöka, utveckla och testa lösningar som syftar till att lyfta upp och stärka sociala perspektiv och värden i utvecklingen av den fysiska miljön.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Utveckla och testa metoder och arbetssätt som stärker eller tillför sociala värden i utvecklingen av den fysiska miljön. Exempel på social värden är jämlikhet, tillit, trygghet och välbefinnande.

Vem kan söka?

Alla juridiska personer, till exempel företag, offentliga aktörer, ideella- och forskningsorganisationer. Aktörskonstellationerna ska bestå av minst två parter där en är behovsägare. Med behovsägare avses en part som har behov av den lösning som projektet ämnar ta fram. Behovsägaren borgar för att lösningen svarar mot ett verkligt behov och har för avsikt att implementera lösningen.

Hur mycket kan ni söka?

Max 5 miljoner kronor i bidrag (projektlängd 1-4 år).

Mer om erbjudandet

Den fysiska miljöns utformning har stor påverkan på hur vi lever våra liv och på vårt välbefinnande. Genom att sociala värden prioriteras tillsammans med ekologiska och ekonomiska värden kan vi skapa ett hållbart samhälle. När vi stärker och prioriterar social värden i den fysiska miljön kan vi bland annat skapa bättre förutsättningar för integration, tillgång till bostäder med rimliga hyror, minskad ensamhet, förbättrad folkhälsa och en känsla av trygghet.

Social hållbarhet är inte ett nytt fenomen i samhällsplaneringen utan något som utvecklas kontinuerligt. Denna utlysning vill främja aktörer och innovationer som syftar till att ta nästa steg i utveckling och implementering av modeller och  arbetssätt med målet att integrera sociala värden i utvecklingen av fysisk miljö.

Material från informationsmötet

Den 20 april höll vi ett informationsmöte då vi berättade om erbjudandet. Här kan du läsa presentationen vi höll. 

Presentation om utlysningen Social hållbarhet i den fysiska miljön

Viktiga datum

  • Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i ett ansökningsformulär i vår portal, Intressentportalen. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Ladda ner mallar för bilagor

    Här kan ni ladda ned mallar för de bilagor som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall.

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle.

    När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Anna Wall

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 31 22

    Maria Kaaman

    Handläggare

    +46 8 473 31 74

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    Diarienummer 2021-01174

    Statistik för sidan